אסקלציה ניהולית – עשה ואל-תעשה

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > אסקלציה ניהולית – עשה ואל-תעשה

כחלק מהתפקיד הניהולי שלנו, אנו נתקלים בקונפליקטים רבים. כשמדובר בקונפליקטים עם קולגות, ניתן להפעיל את אחד הכלים שנקרא אסקלציה. כמו כל דבר בניהול, גם אסקלציה צריך לדעת להפעיל נכון ובתבונה.
למה זה חשוב?
שתי סיבות עיקריות:
1. כי לכל אסקלציה יש תוצאה טקטית רצויה. שימוש לא נכון באסקלציה עלול לפגוע בהשגת התוצאה.
2. הקשרים שלנו עם הקולגות בארגון הם יחסים ארוכי טווח. גם לאחר השגת התוצאה הרצויה, אנחנו צריכים להמשיך לעבוד עם הקולגה (בניגוד, למשל, אם אנחנו בקונפליקט עם נציג שירות של אחת החברות ומחליטים לעשות אסקלציה למנהל שלו. סביר להניח שלא ניתקל באותו נציג שירות ספציפי בעתיד).
סוגי אסקלציות והשפעותיהן:

1. אסקלציה למנהל משותף (דוגמא 1). אסקלציה זו מהירה מאחר והמנהל המשותף יכריע.
2. אסקלציה למנהל של הקולגה (דוגמא 2). אפקטיבית במיוחד אם אתה בקשר טוב עם אותו המנהל. היתרון הוא שאם שכנעת אותו – בזה זה נגמר. אם לא – תצטרך לפנות למנהל שלך.
3. אסקלציה למנהל שלך שיפנה למנהל של הקולגה (דוגמא 3). אסקלציה זו נדרשת במידה ואתה מרגיש שהפניה דרך המנהל שלך היא בעלת סיכוי רב יותר באופן משמעותי להצליח.
4. אסקלציה למנהל שלך שיפנה לקולגה (דוגמא 4) – זה לא מומלץ!!! קיים חשש שהקולגה שלך יתרגל לסרב לך ויעדיף שהמנהל שלך יפנה אליו (ייתכן שזה יתרום לו לאגו או באופן טבעי יקטין את המשימות שהוא צריך לבצע עבורך).
5. ישנה גם "אסקלציה-לייט" (בדר"כ רלוונטית למייל) שמשמעותה: לכתב את הקולגה ולשים ב CC את המנהלים (או אחד מהם). זה נקרא "איתות מראש" שמשדר שקונפליקט יגרור אחריו אסקלציה.
כללים חשובים:
1. להפעיל אסקלציה רק אחרי שדיברת ישירות עם הקולגה ומוצה הדיאלוג ברמה המקצועית.
2. במרבית המקרים רצוי להודיע לאותו אדם שאתה מתכוון לעשות אסקלציה, והסבר לו את מניעיך. לעיתים רחוקות יש להימנע מהודעה מראש, אם קיים חשש שהקולגה ינצל לרעה את המצב ויקבע מציאות מול המנהל שלו (ע"י הצגת עובדות לא מדוייקות וכו').
3. רצוי לתעד בכתב את הקונפליקט, והמאמצים שבוצעו כדי לישב אותם עוד לפני שהופעלה האסקלציה (במרבית המקרים תתבקש להציג מידע זה ע"י המנהל שפנית אליו).
4. בתיעוד האסקלציה חשוב לוודא שכל הנתונים מדוייקים והעובדות מוסכמות ככל הניתן ע"י הצדדים.
5. האסקלציה צריכה להיות על-בסיס ענייני בלבד. כלומר, לא להתעסק בסוגיות בין-אישיות, ולא בסוגיות כלליות או עקרוניות. האסקלציה צריכה לעסוק בנקודת חוסר ההסכמה או הקונפליקט הספציפי.
6. צריך לכבד את הכללים הפורמליים והבלתי פורמליים של הארגון בנוגע לאסקלציה: למשל, באיזו סוג פניה (דוגמא 1-3) להשתמש.
7. הפעלת הסוג הלא נכון, יכולה לטרפד מראש את האסקלציה. למשל, אם פנית למנהל של הקולגה והוא לא הסכים – ייתכן שיהיה מאוחר מדי לעבוד דרך המנהל שלך מאחר והמנהל של הקולגה כבר לא יסכים לרדת מהעץ שעליו טיפס.
חשוב לזכור
אסקלציה יכולה להיחשב כמעשה תוקפני או אלים, ולכן צריך להשתמש בכלי זה בתבונה על מנת לא להשפיע לרעה על יחסיך עם הקולגות. בנוסף, שימוש מופרז באסקלציה – עלול להעיד על בעיה בפתרון קונפליקטים באופן עצמאי.
בפוסטים נוספים ארחיב על כלים נוספים להתמודדות עם קונפליקטים, כיצד על המנהל להגיב לאסקלציה ועל סוג מיוחד של אסקלציה: אסקלציה למנהל הישיר של המנהל הישיר.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
מיכאל שורץ
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »