כניסה לתפקיד ניהולי – ניתוח מרכיבי התפקיד

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > כניסה לתפקיד ניהולי – ניתוח מרכיבי התפקיד

לכל מנהל שעומד בראש גוף ארגוני (צוות, מחלקה וכד') יש ייעוד משלו (ראה בהרחבה: הגדרת ייעוד), אולם ניתן לזהות מרכיבים תפקודיים הזהים לכל המנהלים. רשימה ברורה ומרוכזת של תפקידים אלו ניסח הנרי מינצברג* ומרוכזים בתרשים הנ"ל:

תפקידים בינאישיים:
1. דמות ייצוגית: תפקיד זה נובע ממעמדו הפורמלי הארגוני של המנהל. המנהל מייצג את הגוף שהוא עומד בראשו באירועים למיניהם (טקסים, ביקורים פורמליים וכו').
2. מנהיג: תפקיד זה כולל את כל הפעילויות שמטרתן להניע את העובדים על מנת לממש את ייעודם והנלווה לכך (כולל יצירת מוטיבציה, תגמול, הכשרת העובדים וחניכתם).
3. איש קשר: המנהל אחראי לניהול הקשרים עם מנהלים וגופים אחרים בארגון או מחוצה לו על מנת לקבל משאבים חיוניים, השלמת משימות, תיאום וכד'.
תפקידי מידע:
1. מפקח: המנהל אוסף מהסביבה אינפומרציה החשובה לתפקוד השוטף או לתכנון קדימה. המידע יכול להיות פנימי (למשל: מדדי ביצוע, התקדמות במשימות) או חיצוני (למשל: מגמות ארגוניות, מקצועיות, כלכליות וכו').
2. מפיץ מידע: המנהל מעבד ומפיץ בקרב העובדים מידע רלוונטי למשימות שלהם או שמסייע לקדם אותם באופן אישי, מקצועי או ארגוני.
3. דובר הארגון: בתפקיד זה המנהל מפיץ מידע רלוונטי לגורמים נוספים, מעבר לעובדיו. בנוסף, הוא משמש כמייצג הארגון כלפי חוץ.
תפקידי החלטה:
1. יזם: המנהל אחראי על התקדמות ושיפורים בתחומי אחריותו באופן שישפרו את תפקוד הארגון כולו. כחלק מכך הוא יוזם פעילויות חדשות ומוודא התקדמות בפעילויות קיימות.
2. מטפל בבעיות: באופן יומי-יומי נדרש המנהל להגיב לבעיות שונות במגוון תחומים: משאבי אנוש, פרוייקטים, תקציבים וכו'.
3. מקצה משאבים: המנהל מחליט על אופן הקצאת המשאבים העומדים לרשותו: חלוקת משימות בקרב העובדים, תקציבים כספיים, ציוד וכמובן – חלוקת הזמן האישי שלו.
4. מנהל מו"מ: חלק מתפקידי המנהל הינו ניהול משא ומתן עם גופים שונים הרלוונטי להשגת משאבים, כוח-אדם, חלוקת משימות וכד'.
עשרת תפקידי הניהול קשורים זה בזה. הבהרת מרכיבי התפקיד השונים שלנו כמנהלים יכולה לעזור לנו לזהות את האיזורים בהם אנחנו חזקים יותר לצד איזורים שזקוקים לשיפור (או שאנו חסרי ניסיון בהם, ברגע הכניסה לתפקיד). לאחר שזיהינו אותם נוכל לבנות לעצמנו תוכנית למידה מותאמת ולהיעזר במגוון גורמים: המנהל הישיר שלנו, גורמי משאבי-אנוש בארגון, יועץ או מאמן חיצוני, קורסים וכמובן חומר רב שזמין בספרים ובאינטרנט.
להרחבה על פעילויות נוספות בכניסה לתפקיד חדש ראה: כניסה לתפקיד חדש.
* ע"פ ממצאי מחקר שערך הנרי מינצברג, בוגר MIT: The manager’s job: folklore and fact

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »