החרדה משתקת אותנו.
והשיתוק הזה מונע מאיתנו מלטפל באופן ענייני ומקצועי במצב שגורם לנו חרדה.
החרדה נובעת מדאגות בנוגע למשהו שעלול להתרחש. וכמנהלים, לא חסרות לנו סיבות לדאגות:
– חשש מפני כשלון של משימות
– איחורים ללקוחות
– אי-וודאות בפרויקטים
– בעיות תפקוד של עובדים
– לחץ מהמנהלים
– תלונות של עמיתים
– הצלחות של מתחרים
– חשש מיציבות המשק
באמצעות שלוש שאלות חשובות, יש לנו סיכוי טוב להפחית את תחושת החרדה, ולהתמקד בטיפול במצב שגרם לה.
שאלה 1:
מהו הדבר הכי גרוע שיכול לקרות?
הרבה פעמים החרדה נובעת מפחד גדול ממה שעלול להתרחש, עד כדי תחושת משבר ו"אסון לאומי". המטרה של שאלה זו, היא לקחת אוויר ולנסות להגדיר לעצמנו מה באמת יכול לקרות.
בדרך כלל, השד הוא לא נורא כ"כ.
כנראה שיהיה לא נעים.
אולי הלקוחות/הספקים/העובדים/המנהלים יכעסו עלינו. אפילו יכעסו מאוד.
יכול להיות שיהיו למצב השלכות כספיות.
ועדיין, זה לא סוף העולם. והנחמה הזו עוזרת להירגע ולהתמקד במה שאפשר לעשות כדי למזער את הנזק.
שאלה 2:
איך התמודדתי במצב כזה בעבר?
יש להניח שזו לא הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים במצב דומה.
השאלה הזו עוזרת לנו להיזכר במקרים דומים מהעבר בהם התגברנו על האתגר שנוצר.
התשובה נותנת לנו רעיונות יישומיים שאנחנו יכולים לממש, וגם הרבה מעבר. היא נותנת לנו תחושת מסוגלות, ובטחון עצמי שאנחנו נצליח להתמודד עם המצב גם עכשיו.
כדי למצות את הלמידה מהאירועים הקודמים, כדאי להיזכר בפעולות שנקטנו כדי לפתור את הבעיה, מה עבד טוב יותר, מה עבד פחות טוב, ומה אנחנו יכולים ללמוד מכך למצב הנוכחי.
שאלה 3:
מי יכול לעזור לי במצב שנוצר?
השאלה הזו חשובה כדי להזכיר לנו שאנחנו לא לבד.
תמיד יש מישהו שיכול לעזור. העזרה יכולה להתבטא באוזן קשבת, תמיכה רגשית, ייעוץ מקצועי לפתרון הבעיה או לקיחת חלק בפתרון עצמו.
העזרה יכולה להגיע מהמנהל, מהעובדים, מקולגות ומיועצים.
אפילו כשיש איחורים בפרויקט ללקוח, ניתן להיעזר בלקוח עצמו כדי לקבל ממנו קבלת תעדוף מחודש המסייע להתמקד בדברים החשובים או עזרה ממשית בהתגברות על הפערים.
השאלה חשובה ביותר גם כדי שנימנע מהביישנות לפנות לעזרה. זכרו, אף מנהל אינו מושלם.
לסיכום,
היכולת לשאול שאלות נכונות הינה מיומנות ניהולית אדירה.
במקרה של חרדה, נוכל לשאלות את עצמנו שלוש שאלות פשוטות שעוזרות לנו להפחית את החרדה המשתקת, ולהתמקד בפתרון המצב שגרם לחרדה.
כיצד להטמיע את השימוש בשלושת השאלות? באמצעות תרגול ואימון.
ובמידה ואכן הדאגה התממשה? אפשר לבחור כיצד להתמודד עם הכשלון.
(נכתב בהשראת הספר "עבודה רעילה" בהוצאת מטר)
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
Slottica Casino – Ekscytująca Rozrywka dla Polskich Graczy
Witajcie, szanowni Państwo! Serdecznie pozdrawiamy na jedynej 100% autoryzowanej witrynie polskiego legalnego kasyna przez internet – Slottica dla obywateli Polski.