משמעות שתיקת העובד והצוות

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > משמעות שתיקת העובד והצוות

עובד ששותק או קבוצה ששותקת עלולה להיות חוויה מתסכלת ביותר.
מהי המשמעות של שתיקה?
מה גורם לחבר צוות להיות שתקן בישיבות?
מה עושים כשהצוות כולו שותק?
שתיקה יכולה לנבוע מסיבות רבות, לכל אחת מהן משמעות אחרת למנהל.
פוסט זה מסתמך על הספר "מסע קבוצתי"*.
silent-worker
סיבות שונות לשתיקת היחיד
לעובד ששותק יכולות להיות מספר סיבות:
1. אין לו משהו מיוחד להגיד.
2. הוא שותק כי הוא מקשיב לאחרים וחושב על מה שנאמר.
3. הוא שותק כי הוא מפחד לתת תשובה לא מושלמת.
4. הוא מפחד להשמיע את דעתו שמא יתפסו אותו כחלש, טיפש או לא מקצועי.
5. הוא מפחד להשמיע את דעתו המנוגדת לדעת המנהל או דעת הרוב.
6. העובד מרגיש נבוך לחשוף תחושותיו ורגשותיו.
7. הוא אינו מסוגל לבטא את תחושותיו במילים.
8. הוא שותק כדי להימנע מקונפליקט או עימות עם המנהל או מישהו מהצוות.
9. הוא מעניש את הצוות או המנהל ע"י שתיקתו.
10. ייתכן כי בשתיקתו הוא מחפש את תשומת לב המנהל או חברי הצוות.
11. עובדים עלולים לשתוק כי עובדים דברנים אחרים לא נותנים להם לדבר.
12. יש בו דילמה פנימית ולכן הוא נמנע מהבעת עמדה.
סיבות שונות לשתיקת הצוות כולו
כשהצוות כולו שותק בישיבה, יכולות להיות לכך מספר סיבות:
1. הצוות חושש מתגובת המנהל.
2. הצוות חושש לפתוח נושא שיגרור עימות בצוות.
3. הצוות חושש לפתוח נושא שיעורר עוינות כלפי אחד מחברי הצוות.
4. הצוות מעניש את המנהל או מביע בשתיקתו מרמור כלפי המנהל.
5. השתיקה משדרת מצב של הלם כתוצאה ממידע חדש או אירוע שהתרחש.
המלצות למנהל
חשוב לזכור ששתיקה אינה סתם חוסר מעש. שתיקה היא סוג של התנהגות, מבחירה מודעת או שלא מודעת. כמו לכל התנהגות – יש לה משמעות שצריכה להשפיע על הפעולות שעל המנהל לנקוט.
באופן כללי, על מנת למנוע מצבי שתיקה, מומלץ למנהל לנקוט את הפעולות הבאות:
1. לנסות לזהות את סיבת השתיקה, ולהתמודד איתה באופן ממוקד.
2. לייצר אווירה של פתיחות, בה העובדים מרגישים מספיק בנוח לשתף, להתבטא ולהשתתף.
3. להוקיר תודה לעובדים המשתפים בדיעותיהם ורגשותיהם.
4. לתת גיבוי למי שמדבר. כלומר, לא להיות שיפוטי. להתייחס לדברים באופן ענייני ומכובד.
5. לשמור על העובד המשתף מפני תגובות של גיחוך, האשמה, זלזול וכו'.
6. לתת דוגמה אישית: להיות מנהל החושף גם הוא את דיעותיו, השקפותיו ורגשותיו.
7. לשתף את העובדים בפוסט זה, על מנת שיהיו מודעים גם בעצמם לסיבות השתיקה, כדי שיוכלו לשתף בה את המנהל.
8. במידה והשתיקה נובעת מפחד או עוינות כלפי המנהל – אפשר "לשים את הקלפים על השולחן". כלומר, לשאול את העובד או צוות האם זה נובע מפחד או עוינות ולנסות להפיג אותה.
המלצות לשותק
קיימים מחקרים המצביעים על כך שלהשתתפות פעילה יש השפעה חיובית על העובד והצוות. כלומר, עובדים המשתתפים יותר ומעורבים יותר זוכים ליותר יחס והצלחה בתפקידם. מעבר לכך, כדאי לזכור ששתיקה ממושכת עלולה לייצר אנטגוניזם, הן למנהל והן לחברי הצוות. היא יכולה לשדר יהירות, חוסר עניין או חוסר מקצועיות.
לכן, מומלץ במרבית המקרים למצוא דרך עניינית, מכובדת ומקצועית על מנת להביע דיעות, תחושות ורגשות. כדאי לעבור על הרשימה של סיבות אפשריות לשתיקה, ובמודעות עצמית לזהות את מקורה.
– אם מזהים שהשתיקה מקורה בהבעת מרמור, "ענישה המנהל" או חשש, מה זה אומר על איכות הקשר עם המנהל?
– אם מזהים שהשתיקה מקורה בחשש מתגובת הצוות, מה זה אומר על התרבות הארגונית בצוות?
נקודה למחשבה
ומה לגבי שתיקת ילדים כלפי הוריהם?
או שתיקה של אחד מבני הזוג? או שניהם ביחד?
* "מסע קבוצתי" – המדריך למנחה קבוצות – מאת ד"ר ירון זיו וד"ר יעל בהרב.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

 מיכאל שורץ, 052-7728023
michael.szwarc@gmail.com
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »