האם אתה מנהל יועץ, חונך או חונק?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > האם אתה מנהל יועץ, חונך או חונק?

מהו ההבדל בין יועץ לחונך?
מה זה "מנהל חונך"?
מתי החניכה הופכת לחניקה?
ואיך זה בכלל קשור אלינו?
התשובות לשאלות חשובות אלו יכולות לסייע בהגדרת קווים מנחים לעצמנו בקבלת החלטות, האצלת סמכויות ומשוב.
Mentoring-Types
קיימות הגדרות שונות למושגים ולסגנונות הניהול שאביא להלן, אך היה חשוב לי להגדיר אותם באופן שייצור רצף לוגי. הרצף הלוגי מסייע להפנמת המשמעות של כל מושג כדי שתוכלו להשתמש בזה בחיי היומיום.
נתחיל דווקא מהייעוץ:
כולנו פונים ליועצים מסוגים שונים: עורכי-דין, רואי חשבון, יועצים רפואיים, יועצי מס, ייעוץ פסיכולוגי וכד'. כולנו גם מתייעצים באופן לא רשמי עם קרובי משפחה, חברים וקולגות.
מה אנחנו מחפשים?
אנחנו מחפשים תשובות לשאלות. אנחנו מחפשים מומחה או מישהו שאנחנו סומכים על דעתו שיעזור לנו לקבל החלטה על-בסיס הידע שהוא מביא איתו.
אומנם, ברוב המקרים, לפני התשובה יהיו ליועץ הרבה מאוד שאלות שמטרתן להבין את המצב ואת הנתונים. אבל לאחר עיבוד הנתונים, אנחנו נצפה לתשובה מקצועית. מה נעשה עם התשובה – זה כבר תלוי בנו.
מהי חניכה?
בחניכה ההתמקדות היא לא על מתן תשובות, אלא על הקניית יכולות ומיומנויות. בתהליך החניכה, יש דגש על התנסויות של הנחנך לצורך הפקת לקחים. אחד העקרונות החשובים בחניכה היא לאפשר לנחנך להיכשל, מתוך הבנה שכך לומדים. המרכיב השני החשוב בחניכה הוא משוב. המשוב מאפשר את הלמידה.
הדוגמה הבסיסית לחניכה היא הדרך בה אנחנו משתדלים לגדל את ילדינו: לעזור להם ללמוד מהתנסויות שונות.
אם עושים אותה נכון – החניכה מאפשרת לנחנך להתפתח ולחזק את תחושת המסוגלות העצמית שלו.
ומהי חניקה?
אם הייעוץ נותן תשובות אך משאיר חופש כלשהו אצל המתייעץ לקבל את ההחלטות בעצמו, הרי שחניקה לא מאפשרת את החופש הזה. "המנהל החונק" מכתיב מה, מתי ואיך – והכל לפרטי פרטים. ואף גרוע מכך, במרבית המקרים המנהל החונק לא ישתף את העובדים ב"למה" ו"מדוע".
דווקא ביחסים פורמליים המאפיינים יחסים של מנהל-עובד, צריך מאוד להיזהר לא להיגרר לחניקה.
להיזהר מהזנחה:
הסגנון הרביעי שאני רוצה לציין, הוא הקיצוניות השניה. כשאנו נותנים לעובד להתנסות מוקדם מדי או לחילופין – לא מקדישים זמן לעבד איתו את הלמידה, אנחנו למעשה מזניחים את העובד ואדישים למצבו והתפתחותו. במרבית המקרים, העובד לבסוף יסתדר ואף יתפתח מהחוויה. אך יש להניח שמשוב וליווי מצד המנהל היו מזרזים ומעצימים את הלמידה וההתפתחות של העובד.
אך יש לקחת בחשבון, שבמקרים אחרים העובד עלול לאבד את הבטחון העצמי שלו או שהמוטיבציה שלו תפגע.
ובאיזה סגנון אתם מנהלים?
כמו במודלים רבים, לכל מנהל יש סגנון ונטייה שמאפיינת אותו.
אז בשביל לטרוח להכיר ולהבדיל בין הסגנונות?
1. גם אם יש לנו נטייה טבעית לסגנון מסויים – אנחנו עדיין יכולים לבחור במודע בדפוסי פעולה של סגנון אחר.
2. אנחנו יכולים לבחור לנהוג בסגנון אחר מול אנשים אחרים במצבים שונים.
אז מתי נכון להשתמש בכל סגנון?
מהם עקרונות החניכה?

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

 מיכאל שורץ, 052-7728023
michael.szwarc@gmail.com
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »