מתן וקבלת משוב – הסבר ניהולי לחשיבותו

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > מתן וקבלת משוב – הסבר ניהולי לחשיבותו

כולנו יודעים שמשוב הינו חיוני: אם מאינטואיציה בריאה או כי זה מה שמשדרים לנו המנהלים ואנשי משאבי אנוש. בפוסט הזה אפרט את התועלות ההדדיות מתהליך המשוב (של הנותן והמקבל) באמצעות שימוש ב"חלון ג'ו-הארי"*.
הבנת התועלות מהווה בסיס להפנמת הכללים לניהול תהליך משוב אפקטיבי (ראה עוד: מתן משוב – כללים, בנוסף: שיחת משוב בחשיבה תוצאתית)

כל ריבוע בחלון מייצג מידע ו/או דפוסי פעילות שידועים או לא ידועים לנו או לאחרים:
1. ידוע לנו וידוע לאחרים: דברים גלויים ופומביים.
2. לא ידוע לנו וכן ידוע לאחרים: אזור העיוורון העצמי שלנו.
3. ידוע לנו ולא ידוע לאחרים: דברים סודיים ואישיים.
4. לא ידוע לנו וגם לא ידוע לאחרים: האזור הלא-מודע.

התועלת הכי ברורה ומיידית במשוב היא הגדלת האיזור הפומבי (1) על-חשבון איזור העיוורון (2). במהלך המשוב משתף נותן המשוב מידע עם מקבל המשוב: הערכה על תפקוד (שלילית או חיובית), דפוסי פעולה שמקבל המשוב אינו מודע להם וכדומה.

במהלך המשוב, ניתנת ההזדמנות גם להגדיל את האיזור הפומבי (1) על חשבון האיזור האישי (3). מקבל המשוב חושף מערכות שיקולים שמנחים אותו באופן בו הוא פועל או אילוצים וקשיים איתם הוא מתמודד. חשיפה זו יוצרת פוטנציאל לשיתוף פעולה של מקבל ונותן המשוב לשיפור המצב. למשל, מנהל שמעביר ביקורת על ירידה בתפוקת העובד – יכול לגלות שהעובד מוטרד בבעיות אישיות.

אפילו האיזור הגלוי (1) "מרוויח" מתהליך המשוב
. ייתכן וישנם דברים הגלויים לשני הצדדים אך מקבלים אינטרפטציה שונה. למשל, עמידה ביעדים האישיים יכולה להתפרש אצל העובד כהצלחה ואצל המנהל כקביעת סף יעדים נמוך מדי (או להיפך). במהלך המשוב מתבהרים ומתבררים תפיסות שונות לגבי המציאות.

ומה לגבי האיזור הלא-מודע (4)
? בדר"כ האיזור הבלתי מודע יישאר בלתי מודע. לעיתים ניתן לערב גורם חיצוני למערכת כצופה מן הצד (למשל, יועץ חיצוני) שיוכל לשים לב לדפוסי פעולה שהארגון אינו מודע אליהם כלל.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
הרשמה לבלוג

* חלון ג'ו-הארי קרוי על-שם שני החוקרים מתחום פסיכולוגיה בשם הארי וג'ו מארה"ב שהציגו את המודל שלהם בשנת 1995.

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »