האם כמנהל אתה נוהג במכונית או בסירה?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > האם כמנהל אתה נוהג במכונית או בסירה?

הציטוט הבא מפי הנשיא פרס לנשיא אובאמה:
(מוקדש לזכרו של שמעון פרס ז"ל – מיכאל שורץ, ספטמבר 2016).
"מנהיג צריך לבחור אם לנהוג במכונית או בסירה. כשאתה נוהג במכונית, אתה נמצא מקדימה ורואה רק מה שקורה לפניך. בסירה אתה נוהג מאחור ורואה מה לפניך ומצדדיך, ואף אחד לא רואה אותך. אז לפעמים לא צריך לנהוג במכונית, לפעמים חשוב לנהוג בסירה".
(מתוך ראיון שהעניק פרס לעיתון "ישראל היום".)
Car-and-Boat
נזכרתי בזה בשבוע שעבר, בזמן חופשה משפחתית ביוון. באחד הימים, כשהתנסיתי בנהיגה גם במכונית וגם בסירה, מילותיו של פרס קיבלו משמעות במציאות.
הנהיגה במכונית
את מאפייני הנהיגה במכונית רובנו מכיר. מיקום הנהג מקדימה הוא הנטייה הטבעית והבטיחותית שלנו. ניתן לראות באופן מיטבי את הדרך, לזהות סימני דרך ולהימנע מסיכונים ומכשולים. בהתאם, כשאנחנו מאצילים את סמכות הנהיגה לנהג חדש, אנחנו נתמקם מקדימה במושב שלידו.
מצד שני, לנהג קשה יותר להבחין בשינויים שקורים מאחוריו.
אם מישהו יפתח את חגורת הבטיחות שלו, האם הוא יידע מכך?
האם הנוהג ברכב מזהה שצריך להגביר את המזגן מאחור, מבלי שמישהו יעיר לו על כך?
הנהיגה בסירה
לעומת זאת, מיקום הנהג בירכתי הסירה אינו טבעי, אלא נובע ברובו מאילוץ של מיקום לוח ההגה בירכתיים. תמיד זה היה נראה לי לא נוח לנהיגה, אך הציטוט של פרס, וההתנסות בשטח מגלה את היתרונות הבאים:
1. כפי שפרס ציין, אתה רואה חלקים נרחבים יותר של הדרך, כולל מה קורה בצידי הסירה. בנהיגה במכונית אלה חלקים מתים שדורשים מאיתנו להשתמש במראות.
2. בסירה, אתה רואה את אנשי הצוות שלך (או לחילופין את המשפחה שלך). אתה קשוב למה שהם עושים, מבחין אם יש בעיה ומסוגל להגיב בהתאם.
3. מעבר לכך, סיפר לי ידיד שמשיט סירות מפרש, שבסירות אלו יש חשיבות לעבודת הצוות בתפעול הסירה. הנהג הוא זה שאחראי להוראות ולתיאום, ולכן קשר העין עם הצוות הוא הכרחי.
חשוב לציין שהנהיגה בסירה היא לרוב איטית יותר, והסכנות בכבישים רבות יותר.
משום כך, אינני ממליץ להעביר את עמדת הנהג במכונית לאחור.
אבל אם ניקח את הרעיון למישור הניהולי שלנו, נוכל ללמוד מספר רעיונות:
הנהיגה הניהולית
1. כמשותף לנהיגה במכונית ובסירה גם יחד, גם המנהל הוא זה שלבסוף קובע את היעדים ובאחריותו לדאוג שהצוות יגיע אליהם בצורה מיטבית ובבטחה.
2. למנהל חייבת להיות זווית הסתכלות על סכנות ואיומים (כמו גם על הזדמנויות) שיעזרו לו למימוש אחריותו.
3. בניהול, חשוב להקדיש תשומת לב לצוות. האם הצוות רתום ליעדים? האם הצוות מרוצה? האם הצוות מתפקד יחד? האם יש פערים בעבודת הצוות?
כפי שפרס ציין, מנהל צריך לאמץ גם דפוסים של נהיגה בסירה, על אף שרובנו רגילים לדפוסים של נהיגה במכונית.
אהבתי את המטאפורה, ולכן שיתפתי.
מה דעתכם?
ספטמבר 2016 – מוקדש לזכרו של שמעון פרס ז"ל שנפטר השבוע. מדהים איך אפשר ללמוד ממנו בתחומי חיים רבים.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג ההרצאות למנהלים המעודכן.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
לקבלת כל פוסט ישירות למייל: לחצו כאן.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »