במסגרת התנדבותי בעמותת "אור ירוק" נפגשתי עם משפחות שילדיהם עומדים לקבל רישיון והנחתי אותם כיצד להפוך את שלב הליווי לאפקטיבי יותר. במהלך ההכשרה שלי נחשפתי למחקר מאוד מעניין שיכול לשפוך אור גם על המתרחש בראשו של מנהל.
המחקר בודק את ההבדל ביכולת לזהות סיכונים בכביש בין נהג חדש לנהג וותיק (באנלוגיה שלנו: מנהל צעיר לעומת מנהל מנוסה, ומדובר על זיהוי סיכונים בפרוייקטים אותם אנו מובילים).
אחד התנאים ההכרחיים בזיהוי סכנות הוא היכולת לסרוק את המרחב. במסגרת המחקר הותקנה מצלמה שעוקבת אחר האישונים של הנהג כך שאפשר לנתח להיכן מסתכל הנהג במהלך הנהיגה.
בצד שמאל ניתן לראות להיכן מסתכל נהג חדש (הנקודות השחורות הממוספרות) ובצד ימין – להיכן מסתכל נהג וותיק.
התוצאות לא דורשות יותר מדי הסברים:
תשומת הלב של הנהג החדש עדיין מופנית למיומנות השליטה באוטו ובכביש. הראייה שלו מתמקדת בטווח המיידי: שמירת מרחק מהרכב לפנים, הקפדה על נתיב הנסיעה ותגובה לסכנות מיידיות (מכשול לפנים, לא להיתקע בחפצים בצידי הדרך, דלת נפתחת של רכב חונה וכד').
לעומתו, נהג מנוסה מסוגל לסרוק במבטו חלקים נרחבים יותר במקביל ולזהות סכנות מתפתחות מבעוד מועד (פנייה מסוכנת באופק, ילדים על המדרכה המהווים סכנה פוטנציאלית וכד').
גם בניהול פרוייקטים היכולת לסרוק את ה"מרחב הפרוייקטלי" לרוחב (ארגונית, עסקית, משימות) ולאורך (הסתכלות קדימה) – מושפעת מנסיונו של המנהל. ככל שהמנהל מנוסה יותר – כך הוא שולט יותר במשימות היום-יום ומתפנה לזיהוי סיכונים. מעבר לכך, הוא כבר "שועל קרבות" ולמד על בשרו שתשומת הלב צריכה להיות מופנית ל"מה עלול להשתבש".
ומה עם מנהלי פרוייקטים צעירים?
הם עסוקים בפיתוח המיומנויות הבסיסיות בכל אחד מתחומי הידע בניהול פרוייקטים, ובכמו בכל עניין – זה דורש זמן. בנוסף, הם נוטים להתמקד יותר בניהול אבן הדרך הקרובה ולא את כל התוכנית הפרוייקטלית (ראה: התמקדות באבן דרך הקרובה).
בכל הנוגע לזיהוי סיכונים – כדאי להם להתייעץ רבות עם מנהלים מנוסים יותר ועם השותפים בפרוייקט. זה מזכיר את שלב הליווי הנדרש ע"י נהג וותיק מיד עם קבלת רשיון (ובכך סגרנו מעגל עם האנלוגיה שלנו).
הערות לסיכום:
1. המחשה נוספת של ניסוי דומה ותוצאותיו תוכלו למצוא בסרטון הבא: לינק לסרטון.
2. לעמותת אור-ירוק יש מגוון מסגרות להתנדבות (למי שמעוניין). תוכלו למצוא פרטים נוספים באתר העמותה.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב-
michael.szwarc@gmail.com
התמונה בפוסט לקוחה מתוך:
Hans-Werner Hunziker, (2006) Im Auge des Lesers: foveale und periphere Wahrnehmung – vom Buchstabieren zur Lesefreude [In the eye of the reader: foveal and peripheral perception – from letter recognition to the joy of reading] Transmedia Stäubli Verlag Zürich 2006 ISBN 978-3-7266-0068-6 Based on data from:Cohen, A. S. (1983). Informationsaufnahme beim Befahren von Kurven, Psychologie für die Praxis 2/83, Bulletin der Schweizerischen Stiftung für Angewandte Psychologie