ניהול שינוי: הצגת כדאיות וטיפול בהתנגדויות

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > ניהול שינוי: הצגת כדאיות וטיפול בהתנגדויות

אחד האתגרים הקשים בהובלת שינוי הוא טיפול בהתנגדויות לשינוי. כתנאי הכרחי צריך להראות לבעלי העניין השונים את כדאיות השינוי באופן משכנע. תהליך זה נקרא BUY-IN של בעלי העניין השונים לשינוי. המודל שאציג מתייחס לזויות השונות שכדאי להבליט, והוא רלוונטי לכל סוג של שינוי: שינוי מבנה ארגוני, שינוי בתהליכים הארגוניים, שינוי תכולה או תוכנית העבודה של פרויקט וכמובן גם שינויים בחיים האישיים.

כדי לשכנע אנשים אחרים או את עצמנו לחולל שינוי אנחנו לרוב מתמקדים בהצגת התועלות הצפויות מהשינוי. אך זה לא מספיק. אנשים נרתעים מהשינוי מכיוון שלכל שינוי יש גם עלות. למשל, עלות כלכלית, השקעת זמן או עלויות בפן האישי כגון התמודדות עם אי-וודאות, לחץ, לקיחת סיכון, סביבה חדשה וכו'.
אך גם כשמזהים את העלות של השינוי ומצליחים להראות שהיא לא משמעותית ביחס לתועלת הצפויה, עדיין יש התנגדויות. לפעמים נוטים לשכוח שיש עלות נוספת לשינוי, והיא הפסד היתרונות של המצב הקיים (בהמשך אמחיש זאת באמצעות דוגמה).
לעומת זאת, קיימות עוד תועלות של השינוי שניתן להתייחס אליהם והן הימנעות עלויות עתידיות או התמודדות עם שינוי חיצוני שלילי עתידי (איום).
להמחשה נשתמש בדוגמה פשוטה של החלטה על מעבר דירה.
1. התועלת הישירה של השינוי יכולה להיות מעבר לדירה גדולה ומרווחת יותר, בסביבה טובה יותר.
2. העלות הישירה של השינוי היא כמובן העלות של הדירה וכל העלויות הנלוות (עו"ד, מסים, הובלות וכו'), הזמן והעצבים…
3. איבוד חלק מהתועלות של המצב הנוכחי יכול להתבטא למשל בהחלפת שכנים טובים לטובת מצב לא ידוע, ויתור על מיקום נגיש לתחבורה ציבורית, ויתור על חניה מקורה לטובת חניה לא מקורה וכו'.
4. הימנעות ממצב שלילי עתידי יתכן שהמעבר לדירה מרווחת יותר הוא הכרחי כי אנחנו מזהים שהרחבת המשפחה בעתיד מחייבת זאת.
(אגב, במעבר דירה יכולים להיות עוד הרבה שיקולים, אך לצורך הדוגמה זה מספיק).
המסקנה היא שאנשים לא סתם מתנגדים לשינוי, אלא יש לכך סיבות. בעיניהם ייתכן שהתועלת הישירה לא מספיק גבוהה, העלות הישירה נראית גבוהה מדי, המצב הנוכחי נוח מדי או שאין איום עתידי ממשי באופק.
כשמציגים כדאיות של שינוי חייבים להתייחס לכל האלמנטים השונים שהוזכרו לעיל. בנוסף חשוב להתייחס אליהם מנקודת המבט של הצד האחר, ולא מנקודת המבט שלנו. אנשים שונים מייחסים חשיבות שונה לתועלות ומחירים.
המודל מוסבר בסרטון הבא העשוי להפליא מבית היוצר של מכון גולדרט:

עוד על טקטיקות שכנוע ניתן למצוא בקישור הבא: טקטיקות שכנוע.
אגב, את הסרט ראיתי במהלך סמינר TOC של ארבעה ימים במכון גולדרט שהשתתפתי בו בחודש יולי האחרון. יש לי רק שבחים לספר על הסמינר. מגיעים אליו מנהלים מרחבי העולם, והוא מציג בצורה שיטתית את יסודות ה TOC. מניסיוני, גם מי שחושב שהוא מכיר TOC מופתע לגלות את העומק והרוחב של התיאוריות והמודלים. הסמינר מתקיים כמובן בתנאי אירוח מצויינים והצוות שמעביר אותו מורכב מיועצים מקצועיים שונים של המכון.
לפרטים נוספים על הסמינר.
מומלץ!

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.
הציצו בקטלוג סדנאות והרצאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי גם ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

 מיכאל שורץ, 052-7728023
michael.szwarc@gmail.com
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

מנהיגות בצל הקורונה

מהי מנהיגות?מנהיגות היא היכולת להוביל שינוי הסתגלותי. שינוי שקורא תיגר על הרגלים קיימים. השנה, ל"אחרי החגים" יש משמעות אחרת לחלוטין

קראו עוד »

סדנת ניהול קונפליקטים

מטרות: בסיום הסדנה, המשתתפים: א. ידעו לזהות מצבים קונפליקטואליים במציאות הפרויקטלית הארגונית. ב. יכירו סגנונות שונים לטיפול בקונפליקטים. ג. יוכלו

קראו עוד »