המבוא הקצר על ניהול מטריציוני היה חשוב כדי להתקדם עוד צעד אחד לכיוון הניהול הרשתי.
מהו ניהול רשתי?
במה הוא שונה מניהול מטריציוני?
מהי המשמעות שלו על המנהלים והעובדים?
ההבדל טמון בנקודת מבטו של העובד.
בניהול מטריציוני קלאסי, יש מנהלים פונקציונאליים, מנהלי פרויקטים ועובדים.
העובד צריך לדווח לשני מנהלים, ובדר"כ הקונפליקטים נפתרים ברמה הניהולית.
רוב ההדרכות הארגוניות מתמקדות בפיתוח השכבה הניהולית על מנת להתמודד עם האתגרים במבנה כזה.
בניהול רשתי, העובד רואה את הארגון כסבך של ספקים ולקוחות, על אף המבנה ההיררכי.
האתגר האישי של העובד גדל, ולכן יש להתאים גם את תוכניות ההכשרה של העובדים עצמם.
למעשה, הניהול הרשתי מתפתח במקביל למגמות ניהוליות נוספות הנובעות מעידן המידע ודינמיות הרבה שעסקים נדשרים להפגין.
מאפיינים נוספים של הניהול בסביבה רשתי:
1. כמעט כל עובד תלוי באחרים על מנת להצליח.
2. התלות מתבטאת לא רק בעשייה, אלא בידע חיוני הנדרש אפילו לעצה בלבד.
3. לעיתים קרובות, העובד תלוי במישהו שתלוי באדם שלישי שתלוי באדם נוסף…
4. בפרט, יצירת ידע ארגוני/מקצועי חדש דורשת מעורבות של הרבה אנשים.
5. כבר לא מדובר רק בסביבה פרויקטלית. התלות אופיינית גם כדי לקדם משימות פשוטות.
6. העובדים יותר עצמאיים ומקבלים יותר אחריות וסמכות.
7. עובדים רבים נדרשים לתת מענה איכות ובזמן לגופים שונים בארגון.
8. יש תהליכים עסקיים שהם חוצי ארגון יותר מתמיד (שימור לקוחות, פיתוח ושיווק מוצרים).
9. צירי הדיווח הופכים להיות מגוונים ובדרישות משתנות.
10. באופן כללי, העובד נדרש לריבוי משימות.
בניהול מטריציוני, "המנהלים" הם המנהלים במובן הפשוט של המילה.
בניהול רשתי, כל עובד הוא מנהל.
המשמעות על העובדים
כדי לעזור לעובדים להתמודד עם המצב החדש, צריך לפעול בשלושה מישורים:
אנשים (מיומנויות אישיות):
כל עובד הופך להיות מנהל זוטר של משימות (גם אם אינו מנהל אנשים באופן ישיר). לכן, הכשרות ניהוליות רבות יכולות להיות רלוונטיות לעובדים, ובפרט:
1. ניהול זמן אישי, בדגש על תעדוף, הבחנה בין חשוב לדחוף, מולטי-טסקינג.
2. הפעלת מקורות כוח והשפעה מגוונים.
3. מיומנויות תקשורת ושימוש אפקטיבי בכלי תקשורת קיימים (למשל, שימוש והתנסחות במייל).
4. קבלת החלטות עצמאית, אך מצד שני לדעת מתי להתייעץ.
5. ליצור קשרי עבודה חדשים עם אנשים לא מוכרים.
6. למידה עצמית, חיפוש מידע ותחקור עצמי.
7. ראייה מערכתית, הבנת הסביבה הארגונית. להכיר קצת מה אחרים עושים, ולא רק מה אני עושה.
מרכיב נוסף חשוב הוא הבטחון העצמי של העובדים שיעזור להם לממש את האחריות שלהם.
תהליכים:
על הארגון לפתח תהליכים שיתמכו בסוג התיאום והתקשורת הנדרשים בניהול רשתי. תהליכים אלו יעזרו לעובדים לעבוד יחד:
1. שפה ארגונית משותפת וברורה. נורמות וסטנדרטים מוכרים לכולם.
2. תהליכים לתיאום תוכניות עבודה וניהול פורטפוליו מסודר.
3. מנגנונים לקבלת החלטות ופתרון קונפליקטים (למשל, כללי עשה ואל-תעשה באסקלציה ניהולית)
4. מערכת ציפיות לבקרה ניהולית ומדידה הנתמכות במערכת תגמול מתאימה.
כלים:
הנדבך השלישי הוא כלים התומכים בסוג זה של ניהול. הכלים מתמקדים בשיתוף וארגון ידע בתחומים שונים:
1. ניהול תוכנית עבודה ברמה הכללית וניהול משימות ברמה אישית.
2. ספר טלפונים ארגוני חכם המכיל שמות, תפקידים, תמונות, טלפונים, מיקום ארגוני.
3. כלים לניהול ידע ושיתוף ידע בזמן אמת.
4. אמצעים מתקדמים לניהול תקשורת ארגונית: פורומים, ויקי ארגוני, פייסבוק ארגוני, צ'אטים, וידאו וכו'.
בימינו יש שפע של מערכות וכלים בתשלום ובחינם שניתן להשתמש בהם.
המשמעויות למנהל:
ומה תפקיד המנהלים?
בניהול מטריציוני, המנהלים מתמקדים בפתרון קונפליקטים עם מנהלים אחרים, תיאום ותעדוף משימות לעובדים.
בניהול רשתי, על המנהלים לוודא שיש לעובדים את המסגרת המאפשרת את הצלחתם:
1. בהירות החזון והיעדים הארגוניים המשותפים.
2. אחריות לפתח אצל העובד את המיומנויות שציינתי למעלה.
3. חניכה אישית ומשוב מתאים.
נקודה למחשבה:
אילו עובדים צריך לגייס עבור ניהול רשתי? על מה לשים דגש?
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.