האם אתם מנהלים "צוות" של עובדים או "קבוצה" של עובדים?
מה זה בכלל משנה?
מה הופך את העובדים שלכם לצוות?
מהו תפקידכם בכל הסיפור הזה?
בפוסט זה אגע בהגדרת היסוד של "צוות" ועל המשמעות הניהולית עבורכם.
ישנן מספר הגדרות רשמיות למהו צוות שהוצעו לאורך השנים. אחת ההגדרות הפשוטות והמייצגות הינה של התאורטיקן גלן פרקר*:
"צוות הוא קבוצה של אנשים בעלת מידה גבוהה של תלות הדדית, המכוונת להשגת מטרה או להשלמת משימה. חברי הצוות מסכימים על מטרה ועל כך שהדרך היחידה להשגתה היא לעבוד ביחד."
האם אני מנהל צוות או קבוצה?
לאור ההגדרה הנ"ל אנחנו יכולים לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:
1. האם יש לצוות שלי מטרה משותפת ומוסכמת?
2. האם קיימת תלות בין העובדים על מנת להשיג את המטרות?
3. האם התלות מתורגמת להכרה שחייבים לעבוד ביחד?
ועוד שתי שאלות חשובות:
4. האם באמצעות הצוות אני מצליח לייצר מצב שה"שלם גדול מסכום חלקיו"?
5. ומה חושבים אחרים בארגון? האם רואים אותנו כצוות או אוסף של בודדים?
אם עניתם באופן חיובי על כל התשובות – אתם ללא ספק מנהלים צוות!
(לגבי שאלת מס' 2 על התלות: התשובה לכך לא תמיד פשוטה, מכיוון שקיימים סוגים שונים של תלות בין אנשי הצוות. ראה בהרחבה: סוגי עבודת צוות)
מה אוכל לעשות על מנת לשפר את עבודת הצוות?
עבודת צוות היא עניין של מיומנות שניתן לשפר באמצעות הכשרה ואימון (כמו מיומנויות רבות אחרות). כמו בכל תהליך פיתוח מסודר, נדרש שילוב של הגדרת מטרות ברורה, תוכנית עבודה ובקרה לאורך הדרך. מנהל הצוות אחראי להוביל את התהליך, אך תמיד ניתן להיעזר ביועצים חיצוניים או פנימיים (למשל, המנהל הישיר שלכם או גורמי משאבי אנוש בארגון).
תוכנית הפיתוח צריכה להתמקד במספר תחומים: הגדרת הייעוד והחזון הצוותי, הגדרת המבנה הארגוני המתאים בתוך הצוות, מנגנוני תקשורת יעילים, יצירת יחסי אמון ושותפות בין חברי הצוות ופיתוח מקצועי של כל אחד מחברי הצוות.
להרחבה: כיצד לעודד עבודת צוות אפקטיבית?
וראה עוד: כיצד להגדיר ייעוד? (כולל דוגמאות), כיצד להגדיר חזון? (כולל דוגמאות).
הקשר בין פיתוח צוות למנהיגות
כפי שבוודאי התרשמתם, פיתוח הצוות הוא לא רק עניין "טכני" של ביצוע המשימות נכון יותר. חלק מרכזי בהצלחתו של הצוות תלוי ביחסים שבין חברי הצוות, וביכולת של המנהל לעורר השראה ולהגביר את המוטיבציה של אנשי הצוות באמצעות הייעוד והחזון (ראה: רמות שונות של הזדהות עם חזון). בנוסף, על המנהל להיות מודל לחיקוי ולהזדהות, לתגמל על "עבודת צוות נכונה" ולהעביר קווים אדומים המבטאים התנהגות שאינה הולמת את הצוות.
בנוסף, גם בעבודת הצוות יש עליות ומורדות, משברים וקונפליקטים. ומכאן, שתהליך פיתוח הצוות אינו עניין חד פעמי (פרויקט שצריך לנהל) אלא עבודה מתמשכת ורציפה. למעשה, כל האלמנטים של מנהיגות מעצבת באים לידי ביטוי בבניית ופיתוח הצוות.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.
* מתוך האתר: https://www.glennparker.com