מה מאפיין את הפרובוקטורים הסדרתיים?
מהי השפעתם על העשייה השוטפת?
כיצד להתמודד עם סיטואציות פרובוקטיביות?
האם קיימת פרובוקציה חיובית?
מהי פרובוקציה?
ההגדרה של פרובוקציה* היא עשיית מעשה או אמירה של דבר מסוים שמטרתו היא יצירת תגובה מסוימת.
שימו לב שהמיקוד של הפרובוקטור הוא בתגובה שהוא רוצה להשיג. לא בהכרח בתפוקה הישירה של העשייה או בהעברת המידע לכשעצמו.
באופן כללי, ההגדרה מתארת התנהגות טבעית ולגיטימית בתקשורת בין אישית וארגונית. כל אחד מאיתנו משתמש לעיתים בפרובוקציה כדי לעורר תגובה אצל אחרים.
הבעיה טמונה במינון. הפרובוקטורים הסדרתיים פועלים בעיקר בכדי לעורר תגובות, על חשבון תרומה אפקטיבית לעשייה המשותפת.
פרובוקציה סדרתית עלולה לפגוע ביעילות ובאפקטיביות הארגונית. הפרובוקטורים הסדרתיים עלולים לפגוע בקשב הניהולי ובנוסף, לעורר אנטגוניזם בקרב הגורמים המעורבים.
הפרובוקטור הסדרתי עלול להיפגע גם בעצמו עקב כך.
המאפיינים של פרובוקציה סדרתית שלילית:
פרובוקטורים סדרתיים יגרמו לנזק ארגוני רב יותר ככל שהמאפיינים הבאים (או חלקם) יבואו יותר לידי ביטוי:
1. חוסר הבחנה בין עיקר לטפל. פרובוקציה לשם הפרובוקציה על כל נושא, גם כשמדובר בנושאים שוליים וקטנים.
2. שימוש מוגבר בציניות ובסרקזם במקום התייחסות כנה ועניינית. האמירות הפרובוקטיביות יכולות להיות מנוסחות באופן שלא ברור אם הכוונה היא אמיתית או היפוכה המוחלט: "אכן, המצב מצוין". "כל הכבוד, ממש מקצועי מצידכם".
3. שאלות קנטרניות המעוררות רגש שלילי: "אז מה דוד, שוב איחרת, הא?", "ממש רעיון מצוין. חשבת עליו לבד?" (בשילוב עם סרקזם).
4. אסקלציה ארגונית מיותרת: פרובוקציה מקבלת תהודה רבה יותר כשהיא מערבת מנהלים בכירים יותר. פרובוקטורים סדרתיים נוטים לבצע אסקלציה שלא לצורך, כשהנושא עוד לא לובן בדרגים הנמוכים יותר. בכך, הפובוקטור הסדרתי משחית במתכוון זמן מנהלים יקר ויוצר מתחים מיותרים בין הרמות הניהוליות.
5. הפרובוקטורים הסדרתיים יודעים רק להציף בעיות. לרוב, אין להם פתרונות להציע.
אתם מכירים את התופעות האלו?
מכירים פרובוקטרים סדרתיים?
כיצד להתמודד עם פרובוקטורים סדרתיים?
ישנן מספר דרכים שניתן לשקול בהתאם למצב:
1. התעלמות. מטרת הפרובוקטור היא לייצר תגובה. כשלא משתפים פעולה עם הפרובוקציה – לאחר זמן מה חלק מהפרובוקטורים מתייאשים או נרגעים.
2. התייחסות עניינית ותשובה לכל שאלה. הפרובוקטור מעוניין בתגובה? אז תגיבו בענייניות ובאיפוק.
3. אמפתיה ומשוב בונה. במקרים מסויימים אפשר לפנות לפרובוקטור הסדרתי בנימוס ולשקף לו את הנזק שהוא יוצר לארגון ולעצמו. אולי הוא לא היה מודע לכך, ועכשיו ינסה למתן את התנהגותו.
4. בניית קואליציה תומכת. לא חייבים להתמודד עם הפרובוקטור הסדרתי לבד. לפעמים קואליציה תסייע להגביל את ההשפעה השלילית של הפרובוקטור הסדרתי.
כיצד לייצר פרובוקציה בטעם טוב?
פרובוקציה היא לא דבר רע לכשעצמו. במינון הנכון ובמצבים החשובים והנכונים, פרובוקציה יכולה להיות אפקטיבית כדי להעביר מסר חשוב.
שתי דוגמאות להמחשה:
1. כשאנשים מאחרים באופן קבוע לישיבות, ניתן לשקול לפזר ישיבה בתחילתה ולא לחכות לכל המאחרים. אומנם מטרות הישיבה לא הושגו, אבל הועבר מסר חשוב: למנהל הישיבה חשוב מאוד שאנשים יגיעו בזמן. בשאיפה, הפעולה הפרובוקטיבית תגרור תגובה של הגעה בזמן בפעם הבאה.
2. המחשת סיכון אפשרי ע"י יצירת משבר ייזום. למשל, נניח ויש מנהל המתריע מפני השלכות שליליות של הפסקת חשמל על תפקוד הארגון. כיבוי ייזום ומבוקר של מערכות חשמל יכול להמחיש את הסיכון ולהניע את ההנהלה לפעולה.
* ע"פ ויקיפדיה: פרובוקציה.
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.