לאכול, לאהוב ולהצטיין בניהול

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > לאכול, לאהוב ולהצטיין בניהול

מהי מצויינות?
מהי הדרך להצלחה?
במה עלינו להתמקד?
מספר שיחות שהיו לי בשבוע שעבר גרמו לי להיזכר ב"תפיסת הקיפוד" המתוארת בספרו של ג'ים קולינס "גלגל התנופה: מטוב למצוין". תפיסה זו עוזרת למקד עצמנו במישור האישי והניהולי.
הספר מצטט פתגם יווני האומר: "השועל יודע דברים רבים, אך הקיפוד יודע דבר גדול אחד" .
השועל ערמומי ומתוחכם, מנסה בכל פעם אסטרטגיה אחרת בשביל לצוד את הקיפוד. אך הקיפוד מסתפק באסטרטגיה אחת מוצלחת כדי להינצל בכל פעם מחדש: להפוך לכדור קוצני.
הקיפוד מצא דבר אחר להתמקד בו בשביל להשיג את מבוקשו.
בבסיס התפיסה עומדים שלושה מעגלים העונים על 3 שאלות מפתח:
Porcupine
כשמצליחים למצוא תשובה משותפת לשלושת השאלות הללו, כלומר מוצאים את תחום הפעילות המשותף לשלושת המעגלים, אזי הסיכויים להצלחה מתגברים באופן משמעותי.
שאלה ראשונה (להצטיין):
במה אני יכול להצטיין בו מכל אחד אחר?
במה הצוות/הארגון שלי יכול לתת ערך מוסף טוב יותר מכל האחרים?
אין לבלבל שאלה זו עם השאלה "במה אני/הצוות הכי טוב?"
ייתכן שאת הדבר שאתם הכי טובים בו, אחרים כבר עושים טוב מכם.
לעומת זאת, ייתכן שהארגון צריך כרגע דווקא משהו אחר, שאתם יכולים לספק אותו בצורה הכי טובה.
למשל, מישהו שהוא מומחה טכנולוגי בתחום מסויים, אך יש בארגון מומחים גדולים ממנו. לעומת זאת, יש לו כשרון מיוחד על פני אחרים להעביר את הידע הזה לעובדים חדשים בצורה מעניינת ואפקטיבית. האם עליו להתעסק בפיתוח טכנולוגי או בהדרכה?
שאלה שניה (לאהוב):
מה מלהיב אותי? מה מלהיב את הצוות שלי?
מהם הדברים שיש לנו להט לגביהם?
התשוקה הזאת לתחומי עיסוק וסוגי משימות מסויימים הם מנוע אדיר לעשייה, להתפתחות ולצמיחה מקצועיים.
התשוקה גורמת לנו ללמוד עוד, להתגבר על קשיים בדרך, לחשוב על הנושא גם בדרך לעבודה, לפני שנרדמים ועוד.
המטרה היא לא לנסות לעורר אצלנו התלהבות למשהו לא טבעי לנו, אלא לזהות מה גורם לנו התלהבות.
למשל, האם אותו מומחה טכנולוגי נהנה מלהעביר מידע לעובדים חדשים? האם תחום ההדרכה מעניין אותו? האם המפגש עם עובדים חדשים מלהיב אותו?
שאלה שלישית (לאכול):
מה מניע את "העסק" שלי?
לפי מה אנשים "משלמים" לי/לצוות? לפי מה נכון שאנשים "ישלמו" לי/לצוות?
מה מגדיל לנו את ההכנסות/המוניטין?
האם המדדים שמאפיינים את התוצר שלכם הם כמותיים (למשל, מספר משימות שבוצעו) או איכותיים (איכות התוצאה)? כיצד זה משפיע על סוגי המשימות ואופן ביצוען?
מה מהווה מדד למוניטין הארגוני שאתם והצוות שלכם צוברים? איפה נכון להשקיע כדי להגביר את המוניטין בצורה הכי משמעותית?
למשל, אילו פעולות על המומחה הטכנולוגי העוסק בהדרכות לקדם כדי להגביר את המוניטין המקצועי שלו? יותר הדרכות? הדרכות אינטימיות יותר? נושאים טכנולוגיים חדשים? הדרכות לעובדים וותיקים יותר?
הסוד הוא במיקוד
תפיסת הקיפוד עוזרת לנו בשאלה במה עלינו להשקיע זמן ומאמץ, אך עוד יותר חשוב מכך, באילו דברים לא כדאי לנו השקיע.
כשיש בפנינו כיווני עשייה חדשים, בין אם ברמה הארגונית/צוותית ובין אם ברמה האישית (לימודים, קריירה ועוד), עלינו לשאול את השאלות הבאות:
1. האם כיוון עשייה זה מלהיב אותי? מרתק אותי?
2. האם זהו כיוון עשייה שאני עושה אותו יותר טוב מכולם?
3. האם זהו כיוון שמגדיל את "ההכנסות"/המוניטין שלי?
ככל שיהיו יותר תשובות חיוביות לכיוון עשייה זה – כדאי להתקדם איתו.
ככל שיהיו יותר תשובות שליליות – זה מעיד שזהו כיוון עשייה לא נכון עבורכם או עבור הצוות שלכם.
ואילו תשובות תתנו על עצם הניהול?
רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהולית: סודות הניהול האפקטיבי.

עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
הרשמה לבלוג

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »