האצלת סמכויות – למה, ובעיקר איך?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > האצלת סמכויות – למה, ובעיקר איך?

"תאציל סמכויות" – זהו אחד הטיפים היותר נפוצים שמנהלים חדשים שומעים.
הסיבה היא שהאצלת סמכויות אכן מאפשרת למנהל להתפנות לביצוע עבודות חשובות יותר (תכנון, תיאום, בנייה) על-חשבון משימות שגרתיות. לעיתים, האצלת הסמכויות פותרת בעיה ארגונית בקבלת החלטות, ע"י מניעת צוואר הבקבוק (כלומר אתה, המנהל).
אבל, צריך לדעת איך להאציל סמכות!

מקרים שבהם לא נאציל סמכויות:
1. אם אין צורך אמיתי, ויש לנו זמן לבצע את כל המשימות בעצמנו.
2. אם אין מישהו שאנחנו סומכים עליו שיכול לבצע את המשימה.
3. משימות קריטיות שמידת האחריות עליהם מצדיקה את מעורבותנו הישירה.
חסמים שגורמים לנו לא להאציל סמכויות:
1. "האצלת הסמכות תגזול לי זמן להסביר לעובד מה אני רוצה"
2. "אף אחד לא יכול לעשות את העבודה יותר טוב ממני, ולכן כדאי שאני אעשה אותה"
3. "איך אני אדע מה קורה, אם אני בעצמי לא מבצע את העבודה?"
קיימים גם חסמים פסיכולוגיים: שאיפה תת-מודעת לכוח, פחד מפני תחרות עם העובד וגאווה או חיבה יתירה למשימות הספציפיות.
כדאי להיות מודעים לחסמים אלו, ולא לתת להם להפריע לנו.
כללים בהאצלת סמכויות
1. האצלת סמכויות – רק בעת הצורך. בדר"כ קשה לקחת חזרה סמכות.
2. האצלת סמכות רק למי שמתאים, ניתן לסמוך עליו ויש ביניכם יחסי אמון.
3. דאג לכל הידע וההכשרה הנדרשת בעת העברת הסמכות.
4. יחד עם האצלת הסמכות – צריך להגדיר את גבולותיה ואת מנגנוני הדיווח.
5. במידה והאצלת סמכות – אל תפריע ותתערב בעת הביצוע.
6. במידה והאצלת סמכות – תן גיבוי!
קיימות רמות שונות של האצלת סמכויות. ראה: כיצד לבחור את רמת האצלת הסמכויות?.
להרחבה נוספת: דוגמאות לטעויות בהאצלת סמכויות.
נקודה אחרונה למחשבה: האצלת סמכות לאחד העובדים שלנו מהווה אחד הכלים היותר טובים לפיתוח העובד: מקצועית וארגונית, ובוודאי תורמת לשביעות רצונו.

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »