האם אתה (מכיר) מנהל כפייתי?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > האם אתה (מכיר) מנהל כפייתי?

מהם המאפיינים של מנהל כפייתי?
האם אנו מכירים מנהל כזה?
כיצד מתמודדים?
אני מציע לקרוא את הפוסט בשני כובעים: האחד כובע המנהל מול עובדיו, והשני כובע של עובד מתחת למנהלים. שני הכובעים דורשים יכולת התבוננות עצמית.
והערה נוספת לפני שנתחיל. חשוב להבדיל בין שני מושגים:
1. "הפרעת האישיות" של הטורדני-כפייתי (או באנגלית הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית) שהיא בתחום הפסיכיאטריה. אינני מתיימר להתעסק איתה, וגם אינני מכיר מנהלים רבים הסובלים ממנה.
2. "מאפיינים אישיותיים" של טיפוס טורדני-כפייתי (אובססיבי-קומפולסיבי) שייתכן וחלקם מאפיינים מנהלים רגילים ואפילו מנהלים מצליחים.
OCD-manager
ההגדרה של טיפוס טורדני כפייתי:
בעלי ההפרעת האישיות הטורדנית-כפייתית מתאפיינים בארבע (או יותר) מההתנהגויות הנ"ל:
1. עסוקים יתר על המידה בפרטים, חוקים,רשימות, לו"ז – עד שמאבדים את העיקר.
2. פרפקציוניזם וסטנדרטים נוקשים מדי מכדי להצליח במשימות.
3. מסורים בצורה מוגזמת לעבודתם על חשבון פעילויות פנאי וחברויות (לא מכורח כלכלי).
4. מבטאים דפוס קשיח של מוסרנות ומצפוניות.
5. מתקשים להפטר מחפצים ישנים או חסרי ערך אפילו כאשר אין לאלו ערך רגשי.
6. מסרבים לבצע משימות משותפות עם אחרים (אלא אם יבצעו בדיוק בדרך בה הם רוצים שהדברים ייעשו).
7. חסכניים בנוגע להוצאת כספים מתוך השקפה כי כסף צריך להיחסך עבור אסונות עתידיים.
8. עקשנים ונוקשים.
(הגדרה ע"פ DSM. מקור: ויקיפדיה)
מאפיינים של מנהל טורדני-כפייתי*?
כאמור, אני לא מתייחס למנהל בעל הפרעת אישיות טורדנית-כפייתית, אלא על מאפיינים אישיותיים טורדניים-כפייתיים שניתן לעיתים למצוא במנהלים. למשל:
1. המנהל שולט במשימות בצורה נוקשה, ללא גמישות או התפשרות. הכל אצלו שחור או לבן.
2. באופן כללי, למנהל חשובה השליטה בפרטים והשליטה באנשים תחתיו.
3. נוקשה כלפי עצמו ונוקשה כלפי אחרים, ואינו סובלני לאחרים.
4. ביצוע משימות יוצא מהכלל – זו ברירת מחדל, ולכן לא ניתן לצפות לשבח, מחמאות או תגמולים כספיים.
5. יכולות בינאישיות מוגבלות.
6. האווירה היא רק בענייני עבודה, רצינית ואפורה.
7. מאחר שהם פוחד לטעות, יש נטייה לחוסר החלטיות, דחיית קבלת החלטות או קבלת החלטות דו-משמעיות ("גם וגם").
8. להוטים לרצות את אלו אותם הם רואים כחזקים מהם.
בשפת היומיום אנחנו לעיתים מכנים מנהלים אלו כמנהלים "פרפקציוניסטים" או לחילופין "וורקוהוליקים".
השפעתו של המנהל הטורדני-כפייתי על העובדים:
אני משוכנע שכמעט כולם מכירים מנהל או מנהלים שיש להם דפוסי התנהגות שהזכרתי לעיל.
לא אפתיע אתכם אם אגלה שיש להתנהגויות אלו השפעה שלילית על העובדים:
מבחינה מקצועית, העובדים מרגישים שמאמץ רב מדי מושקע בטפל על-חשבון העיקר. חוסר הגמישות ודחיית החלטות גורמים לעובדים תסכול מתמשך, גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית.
העובדים מרגישים חוסר הקשבה מצד המנהל לצרכים הפרטיים שלהם, מאחר והכל נבחן תחת קריטריונים נוקשים ושכלתניים ע"פ אמות המידה של המנהל. לעיתים העובדים מרגישים חסרי ערך, בתחושה שהמנהל לוקח אותם כמובנים מאליהם.
דברים אלו גורמים לירידה משמעותית במוטיבציה של העובדים – ומצד שני, למנהל זה אין בדר"כ את הכלים לזהות זאת ולהשפיע על כך.
כיצד להתמודד עם מנהל טורדני-כפייתי*:
באופן כללי, עצם הזיהוי של דפוסי פעולה טורדניים-כפייתיים כבר מוריד את סף התסכול: "עכשיו אני מבין מה קורה פה!", "זה לא אני שלא בסדר, זה המנהל".
מיד לאחר מכן, ניתן לנקוט בצעדים המעשיים הבאים:
• להכיר במגבלות המנהל ולא לא לקחת את זה באופן אישי.
• לא לצפות לשבחים או לתמיכה רגשית
• לקבל מהמנהל סדרי עדיפויות ברורים, כדי להימנע מחוסר תיאום ציפיות.
• להשקיע קצת יותר זמן בעבודה מהמקובל, לא במחיר אישי. זה מה שהמנהל מצפה.
• לשבח את המנהל בכנות (ללא התנשאות). תתפלאו, אבל זה עונה לו על הצרכים שלו.
• להפגין מאמץ: "אעשה כל מה שניתן בכדי להצליח".
• להימנע מוויכוחים. מנהלים אלו לעולם לא יודו בטעותם.
• לתת דיווחים עניינים, עובדתיים. להימנע מלערב שיקולים רגשיים וסובייקטיבים.
ודבר אחרון, בדר"כ מנהלים אלו מאוד מוכשרים בעשייה המקצועית. יש מה ללמוד ממנהל כזה, אם מצליחים לנטרל את התחושות השליליות שהוא מעורר.
כיצד לעדן התנהגות טורדנית-כפייתית?
כאמור, אם מדובר בהפרעת אישיות אמיתית – מומלץ לפנות לגורמים מומחים.
למנהל הרוצה לעדן התנהגויות טורדניות כפייתיות, רצוי:
1. לעבוד ע"פ עקרון 80-20, לכפות על עצמו מספיקנות ולא אופטימליות.
2. לבקש ממישהו קרוב שסומכים עליו שיהיה "הגורם המאזן שלו". שילחש לו על אזנו וייסב את תשומת ליבו לדברים שהוא מפספס.
3. גם אם כמנהל הוא עובד קשה, לא לצפות מהעובדים להקריב את חייהם האישיים לטובת העבודה. חשוב לעזור לעובדים לשמור על עצמם.
4. להקפיד להתעניין בשלומם של העובדים: איפה הם גרים? מה מעסיק אותם? אם זה לא עובד באופן טבעי אפשר לייצר מנגנון מלאכותי: תזכורת ביומן, סיוע מאנשי משאבי אנוש לציון אירועי יום הולדת וכו'.
5. להיות פרקפציוניסט בקבלת החלטות בזמן, באופן שלא יעכב את העובדים: שמירה קנאית על עקרון קדושת הזרימה הניהולית).
כל עוד לא מדובר בהפרעת אישיות, מודעות הינה הצעד הראשון להתמודדות עם המנהל שלנו או להתפתחות אישית שלנו כמנהלים. לעיתים, סיוע באדם נוסף המהווה עבורנו איש אמון יכול לעזור.
בהצלחה!
וכיצד מתמודדים עם מנהל פרנואיד?
וכיצד מתמודדים עם מנהל נרקיסיסט?
ואיך זה קשור למשחקי השף?

על זאת ועוד בסדנת לנהל את המנהל.

* חלק מהדברים בהשראת הספר: Toxic Coworkers בהוצאת New Harbinger Publications (בעברית: "אנשים מרעילים" בהוצאת פוקוס).

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »