איך מתמודדים עם מנגנון ההעדר בארגונים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > איך מתמודדים עם מנגנון ההעדר בארגונים

השבוע היתה לי הזדמנות להבחין באפקט העדר בקבוצת ווטסאפ:

יש לי שתי קבוצות שונות בקורס ניהול פרוקטים שאני מעביר בזום באחד הארגונים: קבוצת בוקר וקבוצת צהריים. לכל קבוצה יש קבוצת ווטסאפ משלה.

בסוף היום שלחתי מייל לכל משתתפים עם המצגת וסיכום של המפגש. על מנת לוודא שכולם קיבלו את המייל, שלחתי לכל קבוצה הודעת ווטסאפ נפרדת:

"שלחתי לכם מייל עם סיכום המפגש. אנא וודאו שכולכם קיבלתם".

הכוונה שלי היתה שרק אלו שלא קיבלו את המייל – יודיעו לי על כך.

זה מה שקרה בשתי הקבוצות השונות:

בקבוצת הווטסאפ של הבוקר – אף אחד לא הגיב להודעה שלי. המשתתפים הבינו שאין צורך לשלוח בקבוצה אישור על קבלת המייל, אלא רק לוודא עצמאית שהם קיבלו אותו.

בקבוצת הווטסאפ של הצהריים – מישהו החליט לדווח שהוא קיבל את המייל. לאחריו, התחילו גם האחרים בקבוצה לדווח שהם קיבלו את המייל.

שתי קבוצות, שתי תגובות שונות:

אז מה קרה כאן?

מדובר בתופעה של חיקוי טבעי

בקבוצות יש מגוון תופעות כגון " בטלנות חברתית", "חשיבה קבוצתית", "צרת רבים" ועוד. אחת התופעות היא חיקוי חברתי או אפקט העדר – בגרסתו המעודנת:

בסיטואציות חברתיות רבות, הראשונים שעושים או מדברים – קובעים באופן בלתי מודע את הסטנדרט. וכל השאר – מחקים אותם.

זה נובע מהתחושה של הקבוצה שהראשונים מבטאים את מה שמצופה מכולם.

דוגמאות:

  1. כשעורכים סבב היכרות: הראשון מתחיל לשתף בפרטים על עצמו ובכך בעצם קובע (באופן בלתי מודע) את סוג הפרטים שכל השאר ישתפו. למשל, מקום מגורים, מצב משפחתי, לימודים, תחומי ענין וכו'.
  2. כשעורכים סבב התייחסויות לנושא מסוים: הראשונים שמתחילים להתייחס לנושא קובעים למעשה את רמת הפירוט ואורך ההתייחסות להמשך הסבב.
  3. באופן דומה ואפילו מסוכן: אם המדברים הראשונים הם בעד רעיון, לבאים אחריהם יהיה קשה להביע התנגדות לרעיון. ולהיפך, אם הראשונים הם נגד רעיון, לבאים אחריהם יהיה קשה להביע את תמיכתם ברעיון.

במקרה של הקורס שלי, בקבוצת הצהריים היה מישהו "שהצית" את כולם לדווח על קבלת המייל.

 מה עלינו לעשות לאחר שהכרנו את התופעה?

אם אנחנו רוצים להימנע מאפקט ההעדר – צריך להיות ברורים בהגדרת הציפיות:

  1. במקרה של הקורס שלי: הייתי צריך להבהיר מראש שאין צורך לאשר את קבלת המייל אלא רק מי שלא קיבל, שישלח לי הודעה.
  2. במקרה של סבב היכרות: לציין מראש אילו פרטים אנחנו מבקשים מכל אחד לחשוף (במידה ואכן חשוב לנו למקד את הקהל).

דרך אחרת להימנע מאפקט ההעדר היא ע"י התערבות תוך כדי הסבב כדי לעצור את אפקט ההעדר:

  • בסבב היכרות: "תודה לרועי ולילך על השיתוף. הבאים בתור: מספיק להתמקד ברקע שלכם בארגון. אין צורך לפרט על רקע לימודי".
  • בסבב התייחסויות: "אני מבחין שעד עכשיו דיברו בעיקר אלו שמתנגדים לרעיון. אני רוצה לשמוע את אלו שתומכים ברעיון". בכך אנו נותנים לגיטימציה לשמוע דיעות אחרות.

אם אתם רוצים לנצל את אפקט ההעדר

תבחרו מראש את אלו שישמשו דוגמה ומודל לחיקוי בהתאם לציפיות שלכם. למשל, בסבב היכרות תוודא שאתם לא מתחילים עם השתקנים ולא עם החפרנים.

או שאתם סומכים עליהם מראש, או שתדרכו אותם באופן אישי איך להתחיל.
תתנו להם להתחיל, והאחרים כבר ילכו בעקבותיהם.

בהצלחה.

סדנאות וקורסים רלוונטיים:

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress
להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »