המחשה של שימוש במקורות כוח והשפעה שונים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

מאמרים > המחשה של שימוש במקורות כוח והשפעה שונים

איך משתמשים במגוון מקורות הכוח וההשפעה בניהול בכלל ובניהול מטריציוני בפרט? בפוסט הזה אדגים את השימוש בסוגים השונים באמצעות שתי דוגמאות למצבים שונים.
להזכירכם, פירטתי בעבר את חמשת מקורות הכוח וההשפעה השונים.

דוגמה ראשונה: ניהול צוות עובדים, במשימה אל תוך הלילה
נניח שמנהל מזהה כי נחוצה עבודה אל תוך הלילה, כדי להשלים משימה חשובה, מכיוון שהובטח ללקוח למסור אותה ביום המחרת. כיצד ינסח המנהל את דבריו בהצגת המשימה לעובדים שלו, על פי כל מקור השפעה?
• הפעלת סמכות פורמלית: "חייבים להישאר לעבוד הלילה, ולסיים את המשימה". אמירה קצרה וחדה ללא הסבר נוסף. יש מנהלים שיבטיחו נוסף על כך תשלום שעות נוספות, ואחרים אולי אף ירמזו שיהיו השלכות שליליות למי שלא יישאר.
• הפעלת סמכות מקצועית: "אמנם נראה שסיימנו, אך אנחנו חייבים להישאר. מניסיוני, יש עוד כמה בדיקות שכדאי שנבצע, לפני שנדע שאנחנו אכן מוכנים".
• הפעלת יחסי אנוש: "אני זקוק לעזרה הזאת מכם. אני יודע שזה לא נעים. נזמין פיצות, ונשתדל לסיים מהר ככל האפשר".
• הפעלת מקור ההזדהות: מנהל שמשמש מודל לחיקוי לעובדיו, ישפיע עליהם מעצם העובדה שהוא בעצמו מתכוון להישאר עד להשלמת המשימה.
• הפעלת מקור הערכים: "אתם יודעים עד כמה הלקוח הזה חשוב לחברה, וזכרו שהחלטנו לעשות הכול כדי להפגין מצוינות בשירות ללקוח. אני סבור שעכשיו הזמן להוכיח את זה".
דוגמה שניה: התמודדות עם איחור של מנהל צוות עמית (ניהול מטריציוני)
נניח שבפרויקט המנוהל בסביבה מטריציונית, אחד ממנהלי הצוות מדווח על איחור מתוכנן. מנהל הפרויקט מעוניין שמנהל הצוות יוסיף אדם נוסף שיעבוד על הפרויקט על מנת לסגור את הפערים ולסיים בזמן שנקבע. כיצד יפנה למנהל העמית?
• הפעלת סמכות פורמלית: "זהו התאריך עליו התחייבת. אני מצפה ממך לעמוד בזמן שנקבע". מנהל הפרויקט משתמש בסמכות והגיבוי שהוא קיבל מהארגון לדאוג שהפרויקט יעמוד בזמן. אם זה לא עוזר – ניתן להפעיל סמכות עקיפה ע"י שימוש באסקלציה למנהל הישיר של המנהל העמית.
• הפעלת סמכות מקצועית: "אם לא תסיימו בזמן, זה ישפיע על על הפרויקט כולו מאחר ואתם על הנתיב הקריטי. אני מציע שתברר מהי ההשפעה על הפרויקט האחר בו אתה עלול לפגוע. מהיכרותי – זה יהיה בסדר". למנהל המטריציוני לא תמיד יש סמכות מקצועית בתחום הפונקציונאלי בפרויקט (בו למנהלי צוותים אחרים יש יתרון). אולם, למנהל המטריציוני יש היכרות מקצועית טובה יותר עם תוכניות הפרויקט והמשמעות שלהן ולפעמים גם היכרות טובה יותר עם פרויקטים נוספים בארגון, במידה והוא חלק מקבוצת מנהלי פרויקטים מסודרת.
• הפעלת יחסי אנוש: "אתה חייב לעזור לי פה. אתה יודע כמה לוחצים עליי מלמעלה". המנהל יכול להזכיר מקרים מהעבר בהם סייע לאותו מנהל הצוות.
• הפעלת מקור ההזדהות: הזדהות בניהול מטריציוני היא לא בהכרח הזדהות אישית עם מנהל הפרויקט אלא הזדהות עם היעדים האסטרטגיים הארגוניים שהפרויקט אמור לשרת: "אתה יודע שיש לקוח חשוב מאחורי הפרויקט הזה. האיחור הזה מסכן עסקת ענק עבור החברה שלנו".
• הפעלת מקור הערכים: הפעלת מקור השפעה זה מניח שיש ערכים ארגוניים משותפים ומוסכמים על המנהלים בארגון כגון: עמידה בהתחייבויות ללקוחות, אחריות מנהלים, סיוע ועזרה לעמיתים וכדומה. על פי ערכים אלו, המנהל יכול להכווין את דבריו: "אני יודע שזה לא פשוט עבורך, אבל אתה יודע שכולנו מחוייבים לעמוד בזמנים מול הלקוחות שלנו", או "אני יודע שזה לא פשוט עבורך, אבל אתה צריך לקחת אחריות על האיחור שעלול להיגרם. אשמח לסייע במידת האפשר".
הדוגמאות לעיל הן רק חלק קטן מהאופן בו ניתן להשתמש במקורות ההשפעה השונים. בפועל, מגוון האפשרויות הוא רחב, ומנהל שישכיל להבין זאת – יגדיל באופן משמעותי את היכולת שלו להשפיע על אחרים. התובנה הזו חשובה הן בניהול ישיר של עובדים ואפילו עוד יותר בניהול מטריציוני (ראה עוד על :שימוש במקורות כוח והשפעה בניהול מטריציוני).

רוצה לדעת עוד? להתחיל לנהל ברגל ימין.
ולעוד קפיצת מדרגה ניהוליתסודות הניהול האפקטיבי.

הציצו ברשימת הסדנאות למנהלים.
פרטים נוספים למעוניינים באימון אישי.
עקבו אחריי ב- YouTube Linked-in  logo-wordpress

מיכאל שורץ

להרשמה לרשימת התפוצה:

מאמרים אחרונים באתר:

סדנת ניהול פרויקטים בגובה העיניים

הסדנה מיועדת לעובדים ומנהלים הנדרשים להוביל תהליכים, משימות ופרויקטים כחלק מעבודתם השוטפת.
מטרת הסדנה היא להקנות למשתתפים את בסיס הידע בניהול פרויקטים, לשפר מיומנויות ניהול רלוונטיות, לתת כלים פרקטיים ולפתח תחושת מסוגלות. להמשיך לקרוא

קראו עוד »